Wielka Fatra 2022- długi weekend majowy

Po dwuletnim okresie pandemii to pierwszy długi weekend i aby uniknąć tłoku w polskich górach, ruszamy 9-osobową ekipą trochę bardziej na południe. Celem jest słowacka Wielka Fatra, gdzie zamierzamy wędrować przez cztery kolejne dni. Wcześniej kilka razy chodziliśmy po tych górach z namiotem (na przykład w 2007 roku), jednak tegoroczny zimny kwiecień nie zachęcał do takich wyzwań. Jest to nasz piąty wyjazd w to rozległe pasmo górskie. Tym razem penetrowaliśmy południowe rejony Wielkiej Fatry, przyjmując za bazę Chalupę u Potoka we wsi Staré Hory. Miejsce noclegowe naprawdę godne polecenia, stara, klimatyczna, ale odnowiona chałupa nad szumiącym potokiem.

Bardziej aktywna część naszej ekipy, w tle Ostredok 1592 m, najwyższy szczyt tych gór

Przez cztery dni przeszliśmy po górach 90 km z przewyższeniem 4100 m, co jest dla nas wynikiem bardzo satysfakcjonującym. Mieliśmy trochę szczęścia – niekorzystne prognozy pogodowe nie sprawdziły się. I co nie jest bez znaczenia – przez cztery dni wędrówki spotkaliśmy czterech (dosłownie czterech) innych turystów. Nawet trudno porównać do zatłoczonych polskich gór w czasie takiego długiego weekendu.

Wielka Fatra 2022 – wycieczka I (Donovaly – Kozí chrbát – Donovaly)

Po drodze do Starych Hor, prosto z podróży, zatrzymaliśmy się w Donovalach, skąd wyruszyliśmy w kierunku wschodnim w stronę Niżnych Tatr. Po drodze minęliśmy trochę zdewastowane uzdrowisko Korytnica, próbując miejscowych wód zdrojowych. Celem pośrednim było Hiadeľské sedlo, a najwyższym punktem Kozí chrbát (1330 m) – najwyższy szczyt Starohorskich Wierchów. Hiadeľské sedlo oddziela Niżne Tatry (na wschodzie) od Starohorskich vrchów na zachodzie.

Uzdrowisko Korytnica
Sedlo pod Babou, w tle Zwolen nad Donovalami
Po bardzo ostrym podejściu jesteśmy na szczycie Kozí chrbát – 1330 m
W tle Rakytov 1567 m
Zejście do Donovaly

Na Hiadeľskim sedle i Kozím chrbácie byliśmy już wcześniej, w trakcie naszego przejścia graniowego Niżnych Tatr. Tutaj w Donovalach kończyła się nasza wędrówka rozpoczęta w Telgárcie, na wschodnim krańcu tego pasma górskiego.

Wielka Fatra 2022 – wycieczka II (Donovaly – Zvolen – Staré Hory)

Plany na kolejny dzień mieliśmy bardzo ambitne: z Donovaly głównym czerwonym szlakiem E8 chcieliśmy przejść na Zvolen (1403 m), dalej wiele godzin granią aż na Krížną (1574 m), by ostatecznie dotrzeć do naszej chaty w Starych Horach. Niestety, już na dwie godziny przed Krížną okazało się, że wzięliśmy za mało płynów, a na trasie przed nami nie ma żadnego źródełka, więc czekał nas wielogodzinny trekking bez wody. Musieliśmy zrewidować plany – wejście na Krížną pozostawiliśmy na ostatni dzień naszego wędrowania. Przez zagubioną w górach wioskę Prašnicę i dalej Valentową schodzimy do naszej bazy. I tak wyszło 25 km, więc nie ma się czego wstydzić.

Widok ze Zvolenia na Niżne Tatry
Długą wielokilometrową granią w stronę na Krížną widoczny pierwszy ośnieżony szczyt w paśmie od lewej. Niestety, do Krížnej nie doszliśmy.
Na czerwonym głównym słowackim szlaku E8 – Cesta hrdinov SNP – Szlak Bohaterów Słowackiego Powstania Narodowego
Przysiółek Prašnica na końcu świata. Ale jest woda ze źródła.
Nasz cel – Staré Hory widziane ze szlaku
Nagroda po dniu wędrówki

Wielka Fatra 2022 – wycieczka III (Staré Hory – Partizánsky chodník – Donovaly)

W czasie słowackiego powstania narodowego mieszkańcy Starych Hor czynnie wspomagali powstańców. W październiku 1944 działał tutaj szpital polowy partyzanckiej brygady, wydawano też tutaj gazetę Československý partizán. Zimą w okolicy mieścił się sztab partyzanckiej brygady Pomstiteľ, do dziś zachował się bunkier, do którego podążamy czerwonym szlakiem. Ścieżka ma znamienną nazwę Partizánsky chodník.

Partyzancki bunkier

Po wejściu na grań – sedlo Horný Šturec – podążamy długą łagodną granią za szlakiem zielonym do Donovalów. Góry, które aktualnie eksplorujemy, to Starohorské vrchy, mniejsze i niższe pasmo leżące na południowy-zachód od Wielkiej Fatry. Trzeci dzień naszego wędrowania po dwóch poprzednich raczej wyczerpujących traktujemy dość rekreacyjnie.

Spacer po Starohorskich vrchach
Całe hektary zboczy górskich pokryte czosnkiem niedźwiedzim
Popołudniowy relaks pod wiatą nad potokiem

Wielka Fatra 2022 – wycieczka IV (Staré Hory – Krížna – Majerova Skala – Staré Hory)

Jest to ostatni dzień naszego wyjazdu, więc najwyższy czas na zdobycie zaległej Krížny (1574 m). Na tym wyjeździe to dla nas najwyższy szczyt, w Wielkie Fatrze wyżej jest tylko Ostredok (1592 m), ale tym razem tam nie dotrzemy. Wybraliśmy pętlę przez Japeň (1 154 m) w górę do głównej fatrzańskiej grani i szlaku E8, a po dotarciu na Krížną w dół przez Majerovą Skałę.

W dole Turecka dolina, za nią grań, którą będziemy schodzić z Krížnej
Na szczycieJapeň 1 154 m
Na szczycie Japeň 1 154 m
Mozolnie pniemy się w górę
Na grani powiał lodowaty wiatr, szybko założyliśmy kurtki. Tu jesteśmy już pod Krížną
Od południa słychać było odgłosy burzy, więc znacznie przyśpieszyliśmy tempo.
Majerowa Skala 1283 m zaskoczyła nas robiącą wrażenie spektakularną skalną platformą widokową
I ostatni etap naszej czterodniowej wędrówki, schodzimy z Majerovej skały do Starych Hor

Wielka Fatra 2022 – podsumowanie

Z wielu względów polecamy góry Słowacji. Po pierwsze – Słowacja jest naprawdę krajem górskim, góry zajmują 61 % jej powierzchni. Dla porównania ten sam wskaźnik dla Polski wynosi 3,3 % !!! Po drugie – są blisko, wystarczy przekroczyć naszą południową granicę, a chodząc po Beskidach, z łatwością można rozpoznawać kolejne pasma słowackich gór. Po trzecie – o czym wspomniałem wcześniej, nie są zatłoczone. Po czwarte – można chodzić z namiotem, korzystać ze schronisk lub utulni (schrony samoobsługowe). I po piąte – słowackie góry są piękne.

W trakcie wędrówki korzystaliśmy z mapy Wielka Fatra 1:50000 wyd. VKU Harmanec i aplikacji na smartfona Mapy.cz

Więcej zdjęć z wyjazdu jest w albumie Wielka Fatra (2022)

4 odpowiedzi do “Wielka Fatra 2022- długi weekend majowy”

1. HA! Już wiem, gdzie pojedziemy w przyszłe wakacje! Zawsze w kącie głowy coś szeptało Fatra, ale co roku wygrywały inne kierunki. Bardzo interesująca relacja i zdjęcia. Pozdrawiam z Gdańska.

2. Czytałam i czułam jakbym wędrowała razem z Wami.Pięknie tam.Dziekuję za możliwość obejrzenia fajnych zdjęć .Pozdrawiam-Helena